איך מתמודדים עם ירידה תפקודית בגיל השלישי ?

הבעיה העיקרית בגיל השלישי היא ירידה תפקודית המתבטאת באיטיות ובקושי בביצוע פעילויות יומיומיות בבית ומחוצה לו.
מוהנד מנסור – אחראי שירותי פיזיותרפיה ב"מרכז סיעוד וותיקים" של רשת "ביחד" סוקר את בעיית התפקוד ואת תכיפות הנפילות  ומציע פתרונות.

מחקרים מראים ששליש מהקשישים מעל גיל 60 החיים בקהילה נופלים לפחות פעם בשנה. השכיחות לנפילות בקרבם הואֵ כ-25% בגיל 70  וכ-35% מעל גיל 75. השכיחות בנשים מעד גיל 75 גבוהה יותר מגברים.
ולמרות הכל, ב-% 90 מהנפילות שאינן מלוות בחבלה הדורשת טיפול, רק 5% מהנפילות גורמות לשבר כלשהו ורק 1% מהנפילות גורמות לשבר במפרק הירך.

קיימת חשיבות רבה לאבחנה ולגילוי גורמי הסיכון לנפילות כך שניתן יהיה להתאים טיפול מתאים ותוכניות מניעה. 
הנפילות אינן חלק מתהליך ההזדקנות אלא ביטוי למחלה שהחמירה או גורם חיצוני חדש.
כתוצאה מהנפילות יכולים להתרחש מספר סיבוכים, לדוגמא: חוסר ביטחון, פחד וירידה בניידות ובפעילות. 
כאבים כתוצאה מפגיעה ברקמות הרכות, שברים ואף פגיעה במערכת העצבים המרכזית. כמו כן, סיבוכים של שכיבה ממושכת כמו: כוויות קור או דלקת ריאות. 
לנפילות האלו יש מספר סיבות, החל משינויים פיזיולוגיים בזקנה, דרך ירידה בכושר הראיה והשמיעה. שינויים במערכת שווי המשקל. כמובן שנפילות יכולות להתרחש גם ממחלות לבביות, מחלות נוירולוגיות, מחלות פרקים, שינויים במערכת השרירים והשלד, פגיעה במערכת העצבים המרכזית, בלבול, שימוש לא נכון או מופרז בתרופות וגם ממחלות חריפות כמו: חום, אנמיה, דימום חריף, אלכוהוליזם והתייבשות.

יש לשים דגש על הסביבה: ישנם כמובן גם גורמי נפילות  סביבתיים התלויים במה שמקיף אותנו ואת היקרים לנו, כמו תאורה לא מספקת, מרצפות/מדרכות חלקות/גבוהות, מדרגות לא תקינות, צפיפות של חפצים בבית- חוסר סדר  , נעליים לא מתאימות, גם שטיחים קרועים עלולים לגרום לנפילות או חוטי טלפון וחשמל על הרצפה.

איך ניתן למנוע את הנפילות?
קודם כל יש לבחור לבוש מתאים ונוח (לא ארוך או צמוד מדי המתאים למזג האוויר), נעליים בטוחות ונוחות. לדאוג שהתיק יהיה צמוד לגוף, לדאוג תמיד להרכיב את המשקפיים ולהפעיל את מכשיר השמיעה.
כדאי להשאיר מרווח מספיק בין הרהיטים בבית למעבר נוח ובטוח, לא להשאיר חוטי טלפון וחשמל במעברים. יש להצמיד אותם לקירות.
כדאי שתהיה בבית “תאורה לשעת חירום” וחיבור ללחצן מצוקה למוקד.
יש לארגן את ארונות המטבח והבגדים כך שדברים שמשתמשים בהם לעיתים קרובות ימצאו בגובה נוח ונגיש לקשיש.
בחדר האמבטיה יש להתקלח במקלחת ולא באמבטיה. להתקין וילון באמבטיה או במקלחת שימנע התזת מים על הרצפה. להימנע מלנעול את חדר האמבטיה והשירותים. 
פעולות כגון ניגוב, לבוש וגילוח יש לבצע בישיבה מומלץ בחדר אחר. חימום חדר האמבטיה יעשה רק עם תנור חשמלי מיוחד לאמבטיה. על הרצפה  מומלץ להניח שטיח גומי שמהודק על הרצפה עם כריות ואקום, יש להתקין  מאחזים במקלחת, אמבטיה ושירותים. כדאי שיהיה גם כיסא רחצה: בעל משענות לידיים, משענת גב וחורים בתחתית הכיסא
יש להשאיר אור בשירותים ובדרך המובילה אליהם, אם קשה לקום מהשירותים ניתן להתקין ידית אחיזה כמו באמבטיה, אם האסלה נמוכה כדאי להניח הגבהה לאסלה. 
מומלץ לא לתת שתן בעמידה במהלך הלילה מחשש לצניחת לחץ דם, במידה ויש קושי לקום בלילה ניתן לתת שתן בסיר לנשים ובבקבוק לגברים.
בחדרים ובסלון מומלץ להוציא שטיחים מהבית. ואם משאירים, לבדוק שאין בהם קרעים, שאינם מחליקים, אם מחליקים ניתן לפרוס שטיח מתחתיו שהשטיח מהודק היטב לרצפה ואין בו “גלים” . 
מומלץ שתהיה כורסא נוחה עם ידיות , משענת גב, כרית קשיחה, שכף הרגל תיגע במלואה ברצפה בזמן הישיבה שהברך והירך יהיו ב- 90 מעלות., מומלץ שיהיה מכשיר טלפון אלחוטי בצמוד לכורסא עם מספרי טלפון חשובים. מומלץ שיהיה רדיאטור או מזגן (לא גז ולא ספירלה) ולזכור ולהזכיר תמיד לכבותם לפני השינה. 
בחדר השינה יש להתקין מנורת לילה שניתן להדליק מהמיטה. מכשיר טלפון צריך להיות ליד המיטה ולידו רשימת טלפונים של בני משפחה ומוקדי חירום. יש לכבות סדין חשמלי לפני השינה. אם המיטה נמוכה מדיי ניתן להניח מזרון נוסף או להשתמש בקוביות עץ מיוחדות.
יש לזכור ולשנן שתאונות אינן קורות אלא נגרמות. 
לסיכום: רוב הנפילות ניתנות למניעה או להפחתה ללא צורך לצמצם את הפעילות ואת העצמאות בתפקוד.
 

נגישות
הגדלת טקסט
הקטנת טקסט
ניגודיות גבוהה
ניגודיות הפוכה
פונט קריא
ניווט מקלדת
כיבוי ואיפוס מערכת
מערכת נגישות MAGMA