חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

072-395-3726

דברו איתנו

info@beyahad.co.il

כתבו לנו

קדימה | בני ברק | רמת גן

בקרו אותנו

מאמר -חודש מאי בשרת ביחד

חודש מאי ברשת ביחד – שילוב של זיכרון, צער וחוסן

בחודש מאי, ישראל חווה סדרה צפופה של ימים משמעותיים: יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, ויום העצמאות. ימים אלו נושאים משקל היסטורי ומשמעות אישית עמוקה עבור רבים, הם משולבים בצפיפות ייחודית המשלבת צער עם חוסן, והופכים אותם למיוחדים ומאתגרים כאחד.

דיירי הבתים בימים אלו

עבור ניצולי שואה בקרב הדיירים שלנו, ימים אלו עשויים לעורר זיכרונות ורגשות אישיים עמוקים. החוויות הקשות מהעבר יכולות לצוף מחדש ולהשפיע על רווחתם הנפשית והרגשית. באופן דומה, יום הזיכרון מעלה את הכאב והצער של משפחות שאיבדו את יקיריהם במלחמות ובעימותים. הלחץ הפוסט-טראומטי עלול להתבטא מחדש ודורש מאיתנו טיפול עדין והבנה.

ב"עטרת רימונים" למשל מתקיים המיזם של עמותת "עזר מציון" המיושם במוסד כבר שנה שנייה ומטרתו היא  למפות בעזרת הצוותים הסוציאליים הפועלים במוסד את ניצולי השואה המאושפזים ואת משאלות ליבם בתחומים שונים, הצוות מגשים לכל ניצול את החלום שלו, כמו הקמת בית קפה לחברים כמשאלת לב של דיירת ניצולת שואה שביקשה לבלות עם חבריה בבית האבות בבית הקפה, גם כשהוא מאולתר, הוא שימח ורומם את הלבבות שנכחו שם.

 ימי הזיכרון והעצמאות צוינו במעמדים מרגשים בהשתתפות הדיירים ובני משפחותיהם. ביום השואה כל מחלקה התייחדה עם סיפורי הניצולים ודיירים שרצו שיתפו בסיפורם האישי והדליקו נר לזכר הנספים. 

ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל התכנסו יחד בלובי דיירים ממשפחת השכול הדליקו נר זיכרון בליווי סיפור גבורתו של קרוב המשפחה שנפל. ניכר היה כי הזיכרון עוד חי והם שמחים לשתף את הסובבים ולספר על האישיות שהיה, על גבורתו וזיכרונות משותפים.

את יום העצמאות חגגנו בשירה בציבור ממיטב שירי ארץ ישראל, טקס הדלקת משואות שנערך בהשתתפות נציג מכל מחלקה אשר בחר נושא בו רואה את תפארתה של המדינה והדליק בגאון משואה. בסיום התכבדנו בגלידה צוננת והייתה אווירה מרוממת ומגבשת. 

תמיכת הצוות בימים אלו:

מתן תמיכה טיפולית

כארגון, אנו שואפים ליצור סביבה מטפחת ומבינה שמכירה במשמעות הימים הללו ותומכת בדיירים שלנו במסע הרגשי שלהם. הגישה שלנו כוללת מגוון רחב של פעילויות טיפוליות המותאמות לצרכים האישיים של הדיירים, במטרה להציע נחמה והסחת דעת. 

מענה אישי – אנו מבטיחים שניצולי שואה יקבלו את התמיכה הדרושה, כולל סיוע בגישה לזכויותיהם וטיפול אישי באמצעות קרנות ייעודיות. כל דייר מקבל תשומת לב אישית כדי להבין ולהתמודד עם רגשותיו בזמנים קשים אלו.

פעילויות טיפוליות – פעילויות כמו טיפול בבעלי חיים, מפגשי מוזיקה, סדנאות אמנות ואירועי הנצחה מספקות הזדמנויות לדיירים לחלוק את סיפוריהם וזיכרונותיהם. פעילויות אלו לא רק מקלות על ההתמודדות עם הכאב, אלא גם מטפחות תחושת קהילה והבנה בין הדיירים.

טיפול תרופתי וניטור – לנוכח הצרכים הרפואיים והנפשיים של הדיירים, אנו מספקים מעקב צמוד וניהול תרופות לטיפול בכל מצוקה פסיכולוגית או רגשית. צוות מקצועי מיומן דואג לכך שכל דייר יקבל את הטיפול המותאם לצרכיו הייחודיים.

תמיכה נוספת למשפחות – מעבר לטיפול הישיר בדיירים, אנו מבינים את החשיבות של תמיכה במשפחותיהם. בבתי הרשת ניתן ייעוץ ותמיכה רגשית למשפחות, לרבות קבוצות תמיכה ואירועים מיוחדים המאפשרים למשפחות להתחבר ולשתף זו את זו.

טיפוח הקהילה והזיכרון – בימי הזיכרון והחג, אנו מארגנים טקסים ואירועים המאפשרים לכלל הדיירים להשתתף ולהתחבר לזיכרון הקולקטיבי. הטקסים מספקים מקום לשתף בסיפורים אישיים, להדליק נרות זיכרון ולהתייחד עם העבר. אירועים אלו מחזקים את תחושת השייכות והקהילתיות, ומעניקים לדיירים ולמשפחותיהם את ההזדמנות לחוות את הימים האלו ביחד.

מדבריו של שלום מזרחי – דייר  ממחלקת טופז שלקח חלק בטקס יום הזיכרון לחללי צהל ונפגעי פעולות האיבה שהתקיים ב"עטרת רימונים".

"כמי ששכל את דודו במלחמת העצמאות (על שמו אני קרוי-שלום מזרחי) בקרב בבאר שבע ואת בן דודי- דויד שירזי שנפל בקרב על רמת הגולן במלחמת ששת הימים וקיבל צל"ש, שמחתי  שניתנה לי ההזדמנות אצלנו כאן ב"עטרת רימונים" לציין את יום הזיכרון הזה ולהעלות את זכר דודי ובן דודי, בני משפחתי, כשאני מוקף בחברים קרובים ואהובים. התרגשתי לראות את תמונתם של דודי ובן דודי מתנוססות בגאון בטקס.

לצד הקושי והעצב המלווים אותי ביום הזה, הוא מסמל מבחינתי יותר מכל את הערבות ההדדית, את שותפות הגורל ואת האחווה הישראלית, שאין דומה לה בעולם.

אני מודה לכל מי שאפשר לי כאן לעבור את יום הזיכרון הזה מוקף בחברים מהמחלקה בה אני שוהה וממחלקות אחרות .

אין נחמה גדולה יותר מתחושת ה"ביחד" שליוותה אותי בטקס .זכיתי לחלוק את זיכרון בני משפחתי  האהובים עם  חברי הדיירים ב"עטרת רימונים" ואנשי הצוות ועל כך תודתי."

לסיכום:

על ידי טיפוח קהילה תומכת ומבינה, אנו מכבדים את החוסן של הדיירים בבתים, מנווטים בעדינות בימים רגישים אלו ומוצאים כוח בחוויות המשותפות ובקשרים המאחדים את כולנו כעם. באמצעות התערבויות טיפוליות, אנו משתדלים לספק סביבה תומכת בה יוכלו הדיירים שלנו למצוא נחמה, כוח ותחושת שייכות. הדגש על הקשבה, הבנה ותמיכה רגשית הופך את התקופה הזו להזדמנות לחיזוק הקשרים והחוסן הקהילתי.

מלר שרה- עו"סית ומנהלת שירות סוציאלי בעטרת רימונים.

פלד אורנה-עו"סית

מאמרים
נוספים

צרו קשר

קביעת סיור

אנו שמחים להזמינכם לסיור באחד מבתי הרשת

לתיאום סיור השאירו פרטים

דילוג לתוכן