חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

072-395-3726

דברו איתנו

info@beyahad.co.il

כתבו לנו

קדימה | בני ברק | רמת גן

בקרו אותנו

P1122331

ההבדל בין סיעודי סיעודי מורכב

אדם המוגדר כ"סיעודי" זה אדם אשר מסיבה רפואית כל שהיא ו/או מפאת גיל מתקדם זקוק לעזרה מלאה ומתמשכת בניידות, וכתוצאה מכך נזקק לעזרה מלאה או חלקית במעברים (כיסא- מיטה), רחצה, הלבשה, עם או בלי שליטה על הסוגרים.

אדם "סיעודי" יכול להיות מטופל במסגרת ביתית או במסגרת סיעודית (בית אבות) וזאת לפי העדפתו ו/או העדפת משפחתו והיכולות הכלכליות.

אדם המוגדר כ"סיעודי מורכב" הוא אדם שבנוסף להיותו סיעודי חלה התדרדרות במצבו הסיעודי/ רפואי אשר מחייבת העברתו לטיפול במחלקה אשפוזית מתאימה, אשר במסגרתה מוענק טיפול רפואי/סיעודי והשגחה במשך כל שעות היממה.

כמו כן, קיים מכשור, ציוד והכשרות המאפשרים לתת מענה למכלול הבעיות המורכבות והחריפות אליהם נקלע החולה, במטרה לייצב את מצבו ולהחזירו לסטטוס הבסיסי שהיה בו- "סיעודי".

מהם הפרמטרים במוסד סיעודי בין חולה סיעודי לחולה סיעודי מורכב ומהן זכויות האשפוז?

חולה המוגדר כ"סיעודי" הוא חולה המתקשה בביצוע מלא או חלקי ברוב או בכל ששת הפעולות הבאות:
1) לאכול ולשתות
2) להתלבש ולהתפשט
3) לקום ולשכב
4) להתקלח לבד
5) שליטה על הסוגרים
6) התניידות עצמאית

לעומת זאת, חולה המוגדר כ"סיעודי מורכב" הוא חולה סיעודי אשר בשל מצבו הרפואי הוא זקוק לטיפול מיוחד בנוסף לעזרה בששת הפעולות של אדם סיעודי, כגון טיפולי רפואי צמוד.

מהם ההבדלים מבחינת התפקוד ומבחינה רפואית?

חולה סיעודי: חולה סיעודי יהיה מרותק למיטה או לכיסא גלגלים למשך רוב שעות היום בשל מחלה כרונית, בעיה רפואית או בעיה מנטלית. אלו חולים הזקוקים לעזרת מטפל או בן משפחה בביצוע פעולות ומטלות פשוטות.
לעומתו, אדם בסטטוס סיעודי מורכב הינו חולה אשר בנוסף למגבלתו הסיעודית התווספה בעיה או בעיות רפואיות/ סיעודיות אשר מחייבות השגחה וטיפול רפואי/ סיעודי צמוד במשך כל שעות היום, לדוגמא הופעת פצעי לחץ, תלות לחמצן במשך כל שעות היממה, דיאליזה ועוד. החלטה על אשפוז במסגרת סיעוד מורכב הינה החלטה של וועדה רב מקצועית (רופא, אחות, פיזיותרפיסט, מרפא בעיסוק ועו"ס) אשר לרוב מתקיימות במסגרת קופת חולים.

מימון הטיפול

חשוב להדגיש ולהבין שבקביעת ההגדרות בין חולה סיעודי לחולה סיעודי מורכב, מתווספת לא רק משמעות של שינוי הטיפול הרפואי אלא גם הבדל בין המימון של הטיפול, ולכן מומלץ לקבוע את ההגדרה המתאימה בהקדם האפשרי ובכך לעזור לחולה עצמו ולמשפחתו.
הטיפול בבית. האם אפשרי, ולמי?

חולה סיעודי: חולה סיעודי הרוצה להישאר בביתו יעבור מבחן הנקרא "מבחן תלות". מבחן זה נערך על ידי רופא, אחות או פיזיותרפיסט ונועד לקבוע את נזקקותו של החולה הסיעודי ורמת תפקודו בחיי היום-יום. מבחן זה נערך כמובן בביתו של החולה ו/ או במהלך אשפוז בבית החולים ובסופו נקבע האם הוא זקוק להשגחה צמודה או לא. חולה המוגדר "סיעודי" וממשיך לחיות בביתו או בדיור מוגן, זכאי לסיוע מביטוח לאומי. הסיוע יינתן בהתאם לרמת תפקודו של החולה ונע בין 18-16 שעות שבועיות. קיימת גם האפשרות שהמשפחה תשתמש בגמלת הסיעוד המוענקת, לצורך טיפול צמוד של עובד זר.

חולה סיעודי מורכב: כמו שנכתב קודם, זהו חולה הזקוק להשגחה וטיפול רפואי צמודים באופן קבוע. גם הוא כמובן יכול להישאר בביתו ולהיעזר ביחידות לטיפול ביתי של קופות החולים, וכמו חולה סיעודי להיעזר בגמלת הסיעוד למימון טיפול אישי צמוד בביתו, דבר אשר נשקל בעקבות מצבו הרפואי, הקוגניטיבי או הנפשי של החולה. למרות כל הנוחות הביתית המוערכת, מומלץ לחולה הנמצא בסטטוס סיעודי מורכב להימצא תחילה במסגרת מתאימה בה יהיה ניתן לייצב את מצבו ולצד זה, משפחתו תוכל לקבל הדרכה מוסדרת על צורת הטיפול בחולה. רק אחרי ההדרכה וייצוב מצבו של החולה, ולאחר הכנה ביתית מתאימה החולה ו/או משפחתו רשאים לעבור להמשך טיפול במסגרת ביתית. לכן, המשך השגחה וטיפול במחלקה לטיפול סיעודי מורכב הינו הדבר הנכון לחולה ומשפחתו.

עטרת רימונים הינו בית אבות סיעודי גריאטרי בעל מחלקה לטיפול סיעודי מורכב. צוות בית האבות ישמח לענות לכם על שאלות ולתת הסבר יותר מדויק על ההבדלים בין החולים, להעניק טיפול רפואי מסור וחם בזמן שהחדרים עצמם מציעים פרטיות לכל חולה, את השקט שהחולים צריכים במהלך היום ותמיכה בצרכים המידיים של כל חולה.

טיפול בחולה סיעודי ובחולה סיעודי מורכב במסגרת אשפוז

ההבדלים בין טיפול בחולה סיעודי אל חולה סיעודי מורכב הם קריטיים וראויים למלוא תשומת הלב והאחריות של מקבלי ההחלטה (אם החולה לא יכול להחליט עבור עצמו ובדעה צלולה כמובן).

חולה סיעודי: אשפוז של חולה סיעודי אינו כלול בסל הבריאות מכיוון שהמדינה משתתפת בעלות הטיפול על פי קריטריונים הנקבעים מראש.עבור השגת עזרה זו, על המשפחה להמציא אישורים המעידים על  מצבו הכלכלי של החולה ומצבם של בני משפחתו מקרבה ראשונה (ילדים ובני זוג). בהתאם למצב הכלכלי ייקבע גובה העזרה הכספית שיוענק על ידי משרד הבריאות. לאחר קבלת האישור, ניתן לאשפז את החולה הסיעודי בכל מוסד (בית חולים או בית אבות) הפועל ברישיון משרד הבריאות.

חולה סיעודי מורכב: כאשר מדובר בחולה סיעודי מורכב אשר הטיפול בו דורש גם השגחה רפואית צמודה, האחריות של קופות החולים היא במימון הטיפול הנדרש לאחר הפנייה שלהן למחלקות אשפוז סיעודי מורכב או לפתי אבות המתמחים בטיפול בחולים סיעודיים מורכבים. מימון האשפוז במקרה כזה יתחלק בין המשפחה אל קופות החולים, כאשר את רוב המימון מקבלת המשפחה מקופת החולים ללא הגבלת זמן האשפוז כל עוד יש בו צורך רפואי.

חשוב לדעת שלקופות החולים אין אפשרות להתנות את מימון האשפוז בהשתתפות עצמית של משפחת החולה.

מאמרים
נוספים

צרו קשר

קביעת סיור

אנו שמחים להזמינכם לסיור באחד מבתי הרשת

לתיאום סיור השאירו פרטים

דילוג לתוכן