חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

072-395-3726

דברו איתנו

info@beyahad.co.il

כתבו לנו

קדימה | בני ברק | רמת גן

בקרו אותנו

P1040834

מחלת אלצהיימר בגיל הזהב

אלצהיימר היא מחלה קשה המתאפיינת בירידה קוגניטיבית, זו מחלה נפוצה בעיקר בקרב בני גיל הזהב

אלצהיימר היא מחלה קשה המתאפיינת בירידה קוגניטיבית, זו מחלה נפוצה בעיקר בקרב בני גיל הזהב, אך לא רק. אלצהיימר היא מחלה הנגרמת מסיבות שונות ומגוונות, שכיחות המחלה עולה עם הגיל, זו מחלה מתקדמת שתסמיניה הולכים ומחריפים עם השנים, ולרוב המחלה תופיע לאחר גיל 65 ושיאה יופיע בקרב קשישים מגיל 80 ואילך. 

חשוב לאבחן אלצהיימר מוקדם ככל הניתן, במקרים מסוימים המשפחה הקרובה שמה לב לתסמיני המחלה. אם הקשיש שוהה בבית אבות, הצוות הרפואי מודע להיקפי המחלה ושכיחותה בקרב בני גיל הזהב, לכן הצוות עוקב אחרי השוהים בבית האבות על מנת להציע עזרת מקצועית וסיעודית בהתאם לבעיה ולמצבו של הקשיש.

גורמים למחלת האלצהיימרמחלת האלצהיימר מאופיינת כמחלה רב גורמית, כלומר יש סיבות וגורמים שונים להיווצרותה. חשוב לדעת כי אלצהיימר היא מחלה ניוונית ומתקדמת של מערכת העצבים המרכזית הממוקמת במוח, המחלה גורמת לניוון אטי ומתמשך של תאי העצב במוח, עד למותם של תאי העצב. הפגיעה בתאי העצב והרס התאים במוח גורמים לפגיעה בתפקודו של החולה, בראשית המחלה סובלים בעיקר מפגיעה בזיכרון, ובהמשך החולה סובל מפגיעה ההולכת ומחריפה בתפקודים חשובים נוספים של המוח כגון התמצאות במרחב, יכולת חשיבה, שפה ויכולת ביטוי, הסקת מסקנות ועוד.

המחלה גורמת עם הזמן גם לפגיעה ביכולת המוטורית של החולה, לרבות פגיעה בכושר ההליכה, האכילה והשליטה בסוגרים. בשלבים מתקדמים של מחלת האלצהיימר הופך החולה לחסר ישע, הוא זקוק לטיפול צמוד ולהשגחה, כמו כן הוא זקוק לעזרה בכל הפעולות כמו ניידות, אכילה, רחצה, צרכים ועוד. כתוצאה מהחרפת מחלת האלצהיימר, החולה חשוף לסיבוכים רפואיים כמו מחלות זיהומיות ופצעי לחץ, הסיבוכים השונים של המחלה עלולים לגרום להחרפת הבעיה, להתפתחות מחלות כרוניות נוספות, ולהוביל בסופו של דבר למותו של החולה.

כאמור, יש גורמים שונים להיווצרות מחלת אלצהיימר, בין הגורמים העיקריים:

  • גיל 65 ומעלה
  • גנטיקה והיסטוריה רפואית משפחתית
  • גידולים במוח
  • חשיפה ממושכת לחומרים מסוכנים ורעילים
  • חבלות ראש חוזרות
  • פגיעה פיזית ו/או טראומטית במוח
  • חוסר באספקת דם וחמצן למוח
  • חוסר וחסך בפעילות מוחית
  • אלכוהוליזם
  • תזונה לקויה וחוסר בוויטמין 12B ובמינרלים וויטמינים נוספים

ראוי לציין כי על פי הסטטיסטיקה והממצאים הרפואיים, הסיכון למחלת האלצהיימר הולך וגובר עם הגיל, כמו כן הסיכון גבוה יותר בקרב נשים, ועל פי מחקרים שונים עולה כי הסיכון למחלה הולך ופוחת בהתאם לרמת ההשכלה והשימוש במוח.

הטיפול באלצהיימר מותאם למצבו של החולה, ככל שמאבחנים את המחלה מוקדם יותר, כך ניתן למנוע את החרפתה ולדחות את תסמיניה. עם זאת, זו מחלה כרונית קשה המוגדרת גם כמחלה סופנית, הטיפולים המוצעים כיום נועדו בעיקר לטיפול בתסמיני המחלה ובשימור המצב הקיים, הטיפול רב מערכתי וכולל בין היתר גם תמיכה סיעודית בשלבים המתקדמים של מחלת האלצהיימר.

הטיפול במחלת אלצהיימר מורכב וכולל ברוב המקרים טיפול תרופתי לבעיות הקוגניטיביות ולבעיות התנהגותיות ונפשיות. בין התרופות המוכרות למחלה – דונפזיל, Tacrine, Rivastigmine. מעבר לטיפול התרופתי מציעים לחולים טיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, טיפול במרפאות זיכרון וכדומה. בשלב מסוים בני המשפחה נדרשים לקבל החלטה האם להעסיק מטפל סיעודי בבית הקשיש או להעבירו לבית אבות לתשושי נפש סיעודי /תשושי נפש.

עזרה סיעודית ומקצועית לחולים באלצהיימר
ככל שמחלת האלצהיימר מתקדמת כך החולה זקוק לעזרה סיעודית בפעולות יומיות שונות, החל מהתניידות ואכילה ועד לשמירה על היגיינה, עשיית צרכים ולבוש. טיפול בבית בחולי אלצהיימר כמעט ואינו אפשרי, זהו נטל עצום על בני המשפחה הכולל לחץ נפשי, הוצאות כספיות כבדות, השגחה צמודה מסביב לשעון והתאמת מקום המגורים לתסמיני המחלה.

בבית אבות לתשושי נפש סיעודי/ לתשושי נפש מציעים עזרה סיעודית מקצועית לחולים באלצהיימר, הקשיש זוכה לטיפול מסור המותאם למצבו הרפואי. הטיפול כולל מענה לצרכים הסיעודיים של החולה ולמצבו הבריאותי ההולך ומשתנה. 

מאמרים
נוספים

צרו קשר

קביעת סיור

אנו שמחים להזמינכם לסיור באחד מבתי הרשת

לתיאום סיור השאירו פרטים

דילוג לתוכן