חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

072-395-3726

דברו איתנו

info@beyahad.co.il

כתבו לנו

קדימה | בני ברק | רמת גן

בקרו אותנו

870163637083014e105

שפעת והתחסנות לשפעת

מחלת השפעת היא אחת המחלות הנפוצות בעולם. בכל חורף רבים בישראל ובעולם חולים בשפעת ומצבם הרפואי ניזוק בעקבות המחלה. אחד הטיפולים היעילים נגד שפעת הוא התחסנות נגד המחלה ולא לחינם החיסון נגד שפעת נחשב לתרופה מצילת חיים עבור רבים, במיוחד בגיל השלישי. 

אז מה הסכנות הנפוצות אם חלילה חולים בשפעת ומהם היתרונות המשמעותיים שיש בהתחסנות נגד נגיף השפעת?

סכנות מרכזיות
ידוע כי שפעת פוגעת בדרכי נשימה העליונות, כלומר באף והגרון וכן בדרכי נשימה התחתונות, הסמפונות ורקמת הריאה. בעקבות הפגיעה של המחלה חולים מעידים על הסימפטומים הבאים לרוב: נזלת, שיעול יבש, כאבי גרון. יתרה מכך, הסימפטומים יכולים להתאפיין בחום ותחושת חולי ובחולשה כללית המלווה בכאבי ראש וכאבי שרירים. סימפטומים אלו לרוב חולפים לאחר מספר ימים, אך הסכנה המרכזית היא סכנת של החמרה במצב המחלה והתפתחות זיהום משני של דלקת ריאות שיכול אף להגיע עד הגעה לאשפוז בבית חולים ומוות.

יתרונות החיסון נגד שפעת
נגד שפעת מומלץ להתחסן בכל גיל, שכן החיסון יעיל במניעת המחלה וסיבוכיה וכן במניעת התפשטות המחלה באוכלוסייה. כמו כן, חשוב לשים לב שהחיסון נגד שפעת כשלעצמו אינו יכול לגרום להופעתה של שפעת, וזאת משום שאל הגוף מוזרק נגיף מומת אשר אינו יכול לגרום למחלה כלל. יחד עם זאת, לעתים אנשים מצטננים לאחר החיסון ובטעות הם מייחסים את הצינון לחיסון עצמו. 

חשוב לציין שיעילות החיסון במניעת מחלות ומוות נחשבת לגבוהה, כאשר בקרב קשישים במוסדות יעילות החיסון עומדת על כ-40% במניעת תחלואה, כ-60% במניעת דלקת ריאות ואשפוזים ועל יעילות של כ-80% במניעת מוות. על כן, מתן החיסון לאנשים מעל גילאי 65 משפר את איכות החיים, מאריך אותם וחוסך עלויות משמעותיות. כמו כן, ככל שבאוכלוסייה הכללית ישנם יותר מתחסנים כך גם עולה יעילותו של החיסון. לכן, יש חשיבות רבה לכך שלא רק קשישים יתחסנו אלא גם האוכלוסייה הכללית ובפרט אנשים וגורמים הנמצאים במגע עם קשישים.

מהן תופעות הלוואי האפשריות בעקבות החיסון?
לרוב, חיסון נגד שפעת אינו גורם לתופעות לוואי. יחד עם זאת, לעתים עלולות להתפתח תופעות לוואי מקומיות וקלות כגון אודם, כאב או נפיחות שנמשכים לרוב כיום או יומיים לאחר החיסון. כמו כן, לעיתים קיימות תופעות כלליות קלות כגון חום, צרידות, שיעול, גירוי בעיניים, כאבי שרירים, כאבי ראש, גירודים ועייפות, הנמשכים לרוב כיום או יומיים לאחר החיסון. כמובן שבמקרה הצורך ניתן לקחת תרופה להורדת החום.

לסיכום, החיסון נגד שפעת הוא חשוב מאין כמותו, וזאת משום שבעזרת החיסון הגוף יכול לבנות הגנה מספקת נגד שפעת תוך שבועיים ממתן החיסון, כאשר הגנה זו מספיקה עד תחילת האביב, כלומר עד סוף עונת השפעת. 

יתרה מכך, מכיוון שוירוס השפעת עובר שינוי גנטי משנה לשנה, החיסון עצמו מיוצר ומתעדכן מדי שנה וזאת על מנת שהוא יוכל להיות מותאם לזני הנגיף השונים שצפויים בכל חורף. במובן זה, הקדמה המדעית והאיכות הרפואית יוצאת הדופן שאנו זוכים לה הם עדות נוספת לחוסן האפשרי שאנו יכולים לפתח בזכות המדע וליכולת של חיסונים שונים להאריך ולשפר את איכות החיים של כל אחד ואחת מאיתנו, ובפרט בגיל השלישי.

מאמרים
נוספים

צרו קשר

קביעת סיור

אנו שמחים להזמינכם לסיור באחד מבתי הרשת

לתיאום סיור השאירו פרטים

דילוג לתוכן