חיפוש
Close this search box.

072-395-3726

דברו איתנו

info@beyahad.co.il

כתבו לנו

קדימה | בני ברק | רמת גן

בקרו אותנו

מור דיאטנית

אוסטאופורוזיס בגיל השלישי – גורמים, תסמינים ודרכי טיפול

מור קנימח, דיאטנית במרכז הגריאטרי "הבית לאזרח וותיקים" בקדימה מרשת "ביחד", סוקרת את הגורמים המגבירים סבירות ללקות באוסטאופורוזיס, מחלה בה כל אישה שלישית וכל גבר חמישי מעל גיל 50 לוקים בה ואופן ההתמודדות עימה.

אוסטאופורוזיס היא מחלת עצם המתאפיינת בדלדול של מסת העצם , מה שגורם לשבירוּת מוגברת של העצם, בעיקר בירך, פרק כף היד ועמוד השדרה. המחלה מתפתחת כתוצאה מהפרת האיזון בין תהליכי הפירוק והבנייה של העצם.
אוסטאופורוזיס הינה "מחלה שקטה" המתפתחת ללא סימנים ועד שאין מופע פיזי של כאבים או שבר בעצם, לא נדע על קיומה.
את המחלה נוהגים לסווג לאוסטאופורוזיס ראשונית, אשר לרוב נגרמת כתוצאה מהזדקנות וגנטיקה , ולאוסטאופורוזיס משנית, הנגרמת כתוצאה מחשיפה לתרופות ומחלות המגבירות את איבוד מסת העצם.

גורמי סיכון לאוסטרופורוזיס :
• מין – נשים מצויות ברמת סיכון גבוהה יותר מאשר הגברים.
• גיל- מבוגרים מצויים בסיכון גבוה יותר
• העדר פעילות גופנית
• היסטוריה משפחתית
•  עישון
• צריכה מופרזת של אלכוהול
• צריכה מוגברת של קפאין
• מחלות כרוניות שונות 
• שימוש ממושך בתרופות מסוימות
• מחסור בוויטמין D ובסידן

אבחון ואיתור מחלת האוסטאופורוזיס
נעשית באמצעות בדיקת צפיפות עצם (DXA) . זוהי בדיקה המומלצת לכל אישה אחת לחמש שנים החל מגיל 60 שנים ולגברים – החל מגיל 70 שנים.
לנשים ולגברים שמצויים בסיכון מוגבר ללקות באוסטאופורוזיס מומלץ לעשות את הבדיקה הזאת לראשונה כבר בגיל 50.
מאחר והמינרל העיקרי של העצם הוא סידן, וויטמיןD מסייע בספיגת הסידן, יש לשים לב לצריכה של כמות מספקת של רכיבים אלו בתזונה.
המלצות תזונתיות
ההמלצה לצריכת יומית של סידן לנשים מגיל 50 ומעלה ולגברים מגיל 70 ומעלה היא 1200 מ"ג ליום.
סידן נמצא במזונות רבים, ביניהם: מוצרי חלב, שומשום מלא ,טחינה משומשום מלא, סרדינים משומרים, כרוב לסוגיו, שעועית ירוקה ולבנה ועוד.
ההמלצה היומית לצריכת ויטמין D מגיל 70 ומעלה היא 800- 1000 יחידות בינלאומיות.
ויטמין D נוצר בגוף בעקבות חשיפה לקרני שמש, במידה מועטה קיים גם בתזונה ובהם מוצרי חלב מועשרים, דגים מסוימים (כמו סלמון, מקרל וסרדינים), שמן דגים, חלמון ביצה.
ככל שמתבגרים כך פוחת הייצור הטבעי של ויטמין D בעור בעת החשיפה לשמש. נוסף על כך רבים מהמבוגרים מרבים להישאר בבית וממעטים לצאת החוצה ולהיחשף לשמש, ולכן לרוב יהיה צורך בתוסף של ויטמין D להגעה להמלצות, לאחר התייעצות עם איש מקצוע.
מגנזיום גם הוא משתתף בתהליך בניית העצמות, ונמצא באגוזים, דגנים מלאים, קטניות, ירקות ירוקים עליים, אבוקדו, שוקולד מריר.
הטיפול באוסטאופורוזיס חשוב על מנת לשמור על איכות חיים טובה ומותאמת כגון פעילות גופנית שכוללת התגברות על התנגדויות ומפעילה את סוגי השרירים השונים ויכולה לסייע בחיזוק העצם בגיל המבוגר. פעילות גופנית סדירה תספק לעצם גירויים חיוביים, ובשילוב עם הרגלי תזונה נכונים, צריכה מספקת של סידן ושל ויטמין D , הפסקת עישון, צריכה מבוקרת של אלכוהול וקפאין והקפדה על שינה מספקת – צפיפות העצם תישמר.
ביבליוגרפיה
1. עילא העמותה הישראלית לאוסטיאופורוזיס- http://www.bone.org.il/

מאמרים
נוספים

צרו קשר

קביעת סיור

אנו שמחים להזמינכם לסיור באחד מבתי הרשת

לתיאום סיור השאירו פרטים

דילוג לתוכן