חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

072-395-3726

דברו איתנו

info@beyahad.co.il

כתבו לנו

קדימה | בני ברק | רמת גן

בקרו אותנו

אופציה 4

והדליקו נרות: מה דין הדלקת נרות חנוכה במרכז גריאטרי

להדליק בחדר אוכל או בחדר הפרטי? יוצא ידי חובה בהדלקה מרכזית או צריך להדליק לבדו, והאם עדיף להדליק בחדר האוכל או בחדר השינה.

במרכזים גריאטריים עולות שאלות מעניינות לאורך מעגל השנה, כך גם בחנוכה, ישנם מספר שאלות הלכתיות מעניינות שצריך לתת שימת לב מרובה בתוך ספרי ההלכה כדי לדייק את ההלכה.

לפני שנה הגיע אלי דייר בשם שמואל שסיפר לי שרעייתו וילדיו מדליקים בביתו האם הוא יוכל לצאת ידי חובה בהדלקתם או שיצטרך להדליק במרכז הגריאטרי? עניתי לו שאינו יכול לצאת ידי חובת הדלקה במה שמדליקים בביתו, כמבואר בפוסקים שכל המתגורר "בקביעות" במרכז גריאטרי וכדו' אינו יוצא בהדלקה המתקיימת בביתו, וגם אם האישה היא בבית אבות ובעלה מדליק בבית מכיון ששניהם נמצאים בבתים שונים, וכך יהיה גם הדין אם שניהם נמצאים באותו מרכז גריאטרי אבל הם נמצאים במחלקות שונות, ישנים בחדרים נפרדים ואוכלים בחדר אוכל נפרד, ואף לשיטת בני עדות המזרח שכאשר הם מתגוררים באותו בית מקפידים להדליק חנוכיה אחת בלבד, כאן הדין יהיה שונה שכן הם מתגוררים בבתים נפרדים.

וכך שאלה נוספת שמגיעה מדי שנה, כידוע בשולחן ערוך נכתב כי אורח יוצא ידי חובה בהדלקת הנרות של בעל הבית אם בעל הבית מקנה לו חלק בנרותיו במתנה או תמורת פרוטה, וכאן נשאלתי האם מספר דיירים במרכז הגריאטרי רשאים לצאת ידי חובה בחנוכייה אחת? נחלקו הדעות האם שני בני אדם המתגוררים "בשותפות" באותה הדירה יכולים להדליק חנוכייה אחת, להלכה נפסק כי מספר דיירים המתגוררים בחדר אחד כגון במרכז גריאטרי ואפילו אם אינם מתגוררים באותו החדר ממש אבל אוכלים בחדר אוכל משותף יכולים לצאת ידי חובה בחנוכייה אחת. וכך גם הנהגתי במרכז הגריאטרי 'עטרת רימונים' שידליקו חנוכייה אחת גדולה ומכובדת בחדר האוכל של כל אחת מעשרת המחלקות ובנוסף כל דייר שמעוניין להדליק לבד יוכל לעשות זאת.

לפני שלוש שנים בימים שלפני חנוכה הסתובבתי בין מחלקות המרכז הגריאטרי וכאשר ביקרתי במחלקה הסיעודית קרא לי אפרים, אפרים הוא דייר סיעודי שכמעט ואינו יוצא מהמיטה, הוא סיפר לי שהוא לא יכול לצאת מהמיטה להדליק נרות והוא שואל האם יכול למנות כשליח את העובד הזר המסייע לו בקביעות אולם אינו יהודי. עניתי לו שהוא יכול להדליק על ידי שליח, ובמקרה כזה השליח צריך לברך, אולם אדם שאינו יהודי אינו יכול להיות שליח, אבל אם רק הוא נמצא ניתן שהוא ידליק ואף אחד לא יברך, אבל אם החולה יחזיק את השמש והנוכרי יסייע לו, ייחשב שהחולה הדליק והוא גם יברך.

היכן עדיף להדליק, בחדר בו ישנים או בחדר בו אוכלים, זוהי שאלה שנוגעת גם לבתי מלון, פנימיות וכדו'. יש בזה דיון בפוסקים לדעה אחת מדליקים בחדר בו אוכלים, ולשיטה אחרת רצוי להדליק בחדר הפרטי כי חדר האוכל הוא ציבורי. ובמקומות שמחשש סכנת דליקה לא מאפשרים להדליק בחדרי השינה לכל הדעות יוצא ידי חובה בהדלקה בחדר האוכל.


וכך אף הנהגנו אצלנו במרכז הגריאטרי 'עטרת רימונים' מרשת ביחד שמדליקים לפחות חנוכייה אחת בכל אחד מעשרת חדרי האוכל, בנוסף לחנוכייה גדולה בבית הכנסת וחנוכייה נוספת בפתח הכניסה.

הכותב הוא הרב יעקב גוטסמן – רב המרכז הגריאטרי עטרת רימונים מרשת "ביחד".

מאמרים
נוספים

צרו קשר

קביעת סיור

אנו שמחים להזמינכם לסיור באחד מבתי הרשת

לתיאום סיור השאירו פרטים

דילוג לתוכן