חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

072-395-3726

דברו איתנו

info@beyahad.co.il

כתבו לנו

קדימה | בני ברק | רמת גן

בקרו אותנו

12916335931631acd20

מה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך לבין צוואה? / עו"ד עמית גולד

ייפוי הכוח המתמשך הוא "מוצר משפטי" חדש יחסית, שנכנס לחיינו לפני שנים בודדות ומאז הפך לכלי דומיננטי ביותר בכל הקשור לניהול עניינו של אדם לאחר שזה איבד את כשירותו המשפטית. באופן טבעי, המונח "ייפוי כוח מתמשך" מתקשר בקרב הציבור הרחב, לעולם התוכן של אנשים בגיל השלישי, ולכן לעיתים נוצר בלבול בינו לבין מושגים אחרים, ובעיקר בינו לבין "צוואה". זאת  למרות שבפועל מדובר על שני עניינים שונים לגמרי ובעלי תכלית שונה לחלוטין. מטרת מאמר זה היא לעשות סדר, ולהבהיר מהם ההבדלים העיקריים בין צוואה לבין ייפוי כוח מתמשך. 

1. התכלית והמהות של צוואה לעומת ייפוי כוח מתמשך – צוואה היא מסמך משפטי במסגרתו מביע אדם את רצונו לגבי רכושו ומי יהיו אלה אשר יירשו את אותו אדם לאחר שזה ילך לעולמו. לעומת זאת, ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי המאפשר לאדם לתכנן את עתידו מראש ולקבוע את מהלך חייו בעתיד אם חס וחלילה יאבד את כשירותו המשפטית. במסגרת ייפוי הכוח המתמשך האדם קובע את זהות מיופי כוחו וגם מעביר להם הנחיות מפורטות כיצד יש לנהל את המשך חייו בשלשה רבדים שונים הכוללים למעשה את התחומים המרכזיים ביותר בחייו של האדם: הרובד הרכושי, הרובד האישי-פרטי והרובד הרפואי. 

2. אופן עריכת צוואה ואופן עריכת ייפוי כוח מתמשך – ישנן מספר דרכים לערוך צוואה כך שתהיה תקפה. לרוב, עריכת צוואה תעשה על גבי מסמך כתוב (קיימות אפשרויות שונות לעריכת צוואה שכזו: צוואה בכתב, צוואה בפני עדים, צוואה בפני נוטריון וצוואה בפני רשות), ובמקרה מסוים צוואה תוכל להיערך גם בעל-פה  (צוואת שכיב מרע). לעומת זאת, עריכת ייפוי כוח מתמשך תעשה על גבי מסמכים ייעודים שהפיק האפוטרופוס הכללי ותערך רק על ידי עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת והוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך.

3. הפקדה והפעלה של צוואה לעומת ייפוי כוח מתמשך – לאחר עריכת הצוואה אין חובה כלשהי להפקידה אצל גוף מסוים, אולם, קיימת אפשרות להפקידה אצל הרשם לענייני ירושה תמורת תשלום אגרה. בין אם צוואה הופקדה אצל הרשם לענייני ירושה ובין אם לאו, הדרך להכניס צוואה לתוקף היא באמצעות הגשת בקשה לצו קיום צוואה לרשם לענייני ירושה על ידי הזכאים לכך, על פי המופיע בצוואה וזאת לאחר פטירת האדם אשר הותיר את הצוואה. מנגד, הפקדת ייפוי כוח מתמשך היא חובה ולא רשות, ולאחר עריכת ייפוי הכוח המתמשך, עורך הדין מפקידו באופן מקוון אצל האפוטרופוס הכללי אשר בוחן את ייפוי הכוח ובהתאם מאשר את הפקדתו. הפקדת ייפוי כוח מתמשך אינה כרוכה בתשלום אגרה כלשהי. כניסת ייפוי הכוח המתמשך לתוקף נעשית לאחר שהאדם שהותיר את ייפוי הכוח המתמשך איבד את כשירותו המשפטית אך הוא עדיין בחיים. הפעלת ייפוי הכוח המתמשך יכולה להיעשות בהתאם לתנאים ספציפיים המופיעים בייפוי הכוח המתמשך או באופן הקבוע בחוק, והדרך להכניסו לתוקף היא באמצעות שליחת בקשה ייעודית על כך לאפוטרופוס הכללי. 

4. ומה קורה אם אדם לא ערך צוואה או ייפוי כוח מתמשך? – אם אדם לא ערך צוואה אז עיזבונו (כלל נכסיו של האדם שהלך לעולמו) יחולק בהתאם לדין, ולא על פי רצונו של האדם וכך עלול רכושו של אדם להגיע לידיים אחרות ולגורמים שונים מאלו אשר רצה המוריש אילו היה עורך צוואה מסודרת. אם אדם לא ערך ייפוי כוח מתמשך וחס וחלילה איבד את כשירותו המשפטית אז הדרך היחידה להיכנס לנעלי אותו אדם, ולקבל החלטות בעניינו תהיה אך ורק באמצעות הליך מינוי אפוטרופוס על ידי בית המשפט – הליך שעלול להיות מסורבל ביותר למשפחתו של אותו אדם ואף יכול להטיל נטל כבד על האדם שמונה להיות אפוטרופוס שיידרש להגיש דוחות ודיווחים לאפוטרופוס הכללי על התנהלותו. 

עורך דין עמית גולד הוסמך לעריכת ייפוי כוח מתמשך והוא עוסק בתחום זה וכן בתחום עריכת הצוואות באופן שוטף. פרטי יצירת הקשר שלו להלן: טלפון: 050-2202101. דוא"ל: amit@goco.co.il

אין במידע לעיל כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. כל פעולה שתעשה על פי המידע שלעיל הינה על אחריות הקורא בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הקורא ומחבר המאמר. המחבר אינו אחראי בשום צורה לתוצאות השימוש במידע המוצג.

מאמרים
נוספים

צרו קשר

קביעת סיור

אנו שמחים להזמינכם לסיור באחד מבתי הרשת

לתיאום סיור השאירו פרטים

דילוג לתוכן