חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

072-395-3726

דברו איתנו

info@beyahad.co.il

כתבו לנו

קדימה | בני ברק | רמת גן

בקרו אותנו

P1005580

תזונה ומצב תזונתי תקין בגיל השלישי בתקופת מגפת הקורונה

תזונה בריאה ומצב תזונתי תקין חשובים לשמירה על הבריאות ולהתמודדות עם מחלות, ובאוכלוסיית הקשישים גם לשימור התפקודים הפיזיים והקוגניטיביים.
חוסרים תזונתיים, השמנה ותת משקל מחלישים את מערכת החיסון, מעוררים מצב דלקתי, גורמים לתחלואה קשה וארוכה ומאריכים את תקופת ההחלמה והשיקום.תזונה בריאה ומגוונת, מאפשרת תפקוד תקין של מערכת החיסון ומונעת חוסרים תזונתיים. צוות הדיאטניות של בית האבות  "עטרת רימונים", מרשת ביחד סוקרות את האתגרים התזונתיים של התקופה.

חוסרים תזונתיים הם תוצאה של תזונה לקויה, הם אינם קשורים למשקל ולכן עלולים להופיע גם בקרב אנשים עם עודף משקל כמו אצל אנשים שסובלים מתת משקל. אוכלוסיות שנמצאות בסיכון גבוה לתת תזונה או לחוסרים תזונתיים הם אוכלוסיית הקשישים, חולים במחלות כרוניות, חולים סיעודיים (ללא עצמאות באכילה, בעלי תפקודי אכילה ובליעה ירודים) ומתמודדים עם מחלות נפש (נמצאים באי שקט ולעיתים מסרבים לאכול).

ההשמנה מגבירה את הסיכון לדלקת וגורמת לשינויים הורמונליים שפוגעים בפעילות החיסונית, לכן אנשים בעודף משקל נמצאים בסיכון לחלות במחלה ארוכה וקשה יותר מאנשים במשקל תקין. נמצא שאחוז גבוה מחולי הקורונה שסבלו מסימפטומים קשים ונזקקו להנשמה סבלו מעודף משקל. גם אנשים בתת משקל נמצאים בסיכון גבוה לתחלואה ממושכת. בנוסף הם מועדים לסבול מפגיעה מתמשכת או קבועה לאחר ההחלמה בשל פגיעה במסת השריר והעצם, שהיו ירודים טרם המחלה. 

המלצות לתזונה בריאה ומאוזנת לבני הגיל השלישי:
על מנת להימנע מחוסרים תזונתיים ולהפחית את הסיכון למחלות כרוניות משרד הבריאות ממליץ על תזונה המבוססת על הדיאטה הים תיכונית. תזונה זו כוללת צריכה של מוצרים טבעיים ולא מעובדים, בעיקר מוצרים מהצומח כגון פירות וירקות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, טחינה ושמן זית, וכמות קטנה של מזונות מהחי כגון מוצרי חלב דלי שומן, ביצים, דגים, עוף ומעט בשר אדום.מומלץ להימנע לחלוטין ממוצרי מזון מעובדים עתירים בשומן טראנס, נתרן וסוכר.

סיכונים תזונתיים בחולי קורונה
שיעולים, פגיעה בחוש הטעם והריח, חוסר תיאבון, שלשולים הם הסימפטומים השכיחים ביותר במחלת הקורונה. קוצר נשימה, חום וכאבי שרירים מופיעים בתדירות נמוכה יותר.פגיעה בחוש טעם וריח עלולה לגרום לירידה בתאבון ובצריכת מזון, לירידה במשקל ולהתייבשות. לרוב תופעה זו נמשכת זמן ארוך לאחר ההחלמה ועלולה לפגוע בתהליך השיקום.שיעולים חזקים וקוצר נשימה פוגעים קשות בצריכת מזון. לעיתים נדרשת התאמת מרקם באופן שיאפשר המשך צריכת מזון בכמות הנדרשת.שלשולים וחוסר תאבון גורמים לירידה לא מבוקרת במשקל, לאיבוד מסת שריר וחוסרים תזונתיים.
לקשישים ואוכלוסיות בסיכון נדרשות העשרות במזון עשיר בקלוריות וחלבון או בפורמולות מזון ייעודיות, לפי ייעוץ דיאטנית, ובהתאם למצב התזונתי והכללי.

המלצות לשמירה על בריאות תקינה בעת מגפת הקורונה

  • ירידה מבוקרת ומתונה במשקל, רצוי בליווי דיאטנית. 
  • מעבר לתפריט מגוון עשיר בפירות וירקות, ללא מזון מעובד ומינימום מוצרים עשירים בסוכר. צריכת מזונות מעובדים עשירים בשומן, מלח וסוכר מעלה את התחלואה הכרונית וגורמת להחמרה במחלות זיהומיות ואקוטיות. סוכרת, יתר לחץ דם, וכולסטרול גבוה הן דוגמאות למחלות מטבוליות כרוניות שמהוות גורם סיכון מרכזי לסיבוכים במחלת הקורונה.
  • וויטמינים:      
    ויטמין D –  קשור בסיכון לדלקת בדרכי הנשימה ופגיעה ביכולת ההתמודדות של מערכת החיסון עם מחלה. קשישים ודיירים במוסדות סובלים בד"כ מחוסר ויטמין D בשל מיעוט שהייה בשמש. בתקופות סגר ובידוד הבעיה מחריפה. משרד הבריאות ממליץ על תיסוף ויטמין D במינון 1000 IU ליום.
    ויטמין C – קשור לקיצור משך מחלה ולהפחתה בחומרת הסימפטומים. מומלץ להרבות בצריכת פירות וירקות, בעיקר הדרים, ירקות ירוקים ועלים.

המלצות תזונתיות ברמת הפרט

  • ארוחות מסודרות ומגוונות. חשוב במיוחד בתקופה הזו לשמור ככל האפשר על שגרת ארוחות, בעיקר בשל ההנחיות לבידוד חברתי ומדיניות הסגר שגורמים לשינוי בשגרה ולחוסר בסדר יום קבוע.
  • תפריט מאוזן ומגוון. בהתאם להמלצות לתזונה בריאה ומאוזנת. 
  • הימנעות מעישון ומשקאות אלכוהוליים. 
  • פעילות גופנית. בתקופות של סגר כללי או בידוד לאחר חשיפה לחולה מאומת, חשוב להימנע מישיבה מתמשכת, לקום ולבצע מספר תרגילים לשחרור והמרצה.

פעולות להתנהלות תזונתית ברמה המוסדית

  • זיהוי דיירים בסיכון- מעקב רב מקצועי והעברת מידע.
  • יצירת דרכי עבודה ונהלים מותאמים לשימור מצב תזונתי וצריכת מזון תקינים גם בתנאי בידוד וסגר.
  • הדרכות שוטפות לצוות המטפלים להעלאת המודעות לדיירים בסיכון. 
  • הדרכות הצוות הסיעודי בנוגע להמלצות מהימנות ומניעת הפצת מידע לא מבוסס בנוגע לתזונה ותוספים לחולי קורונה. 
  • שמירת קשר עם המשפחות, כולל שיחות טלפוניות וביקורים, להעלאת מצב הרוח ומניעת דיכאון ואפאטיות שיובילו הימנעות מאכילה. 
  • הדרכת המשפחות והמלצות למוצרי מזון שכדאי להביא מהבית לדיירים במוסד, במטרה להעשיר ולגוון את התפריט בסיסי.

מחלימים מקורונה
הדיירים שחוזרים למוסד לאחר אשפוז במחלקות קורונה סובלים לעיתים מהתדרדרות תזונתית ותפקודית.
דיירים אלו עוברים הערכה תזונתית מחודשת ע"י דיאטנית המוסד, תוך מתן דגש על שינויים במשקל, שינויים במדדים ביוכימיים בדם ותפקודי אכילה (צריכת מזון לפי ההמלצות התזונתיות, מרקם אכילה מתאים, וצורך בעזרה בעת האכילה). 
בהתאם לממצאים נבנית תכנית תזונתית מותאמת אישית, במטרה לחזק ולשקם את התפקודים שנפגעו.

נכתב ע"י צוות הדיאטניות של בית האבות  "עטרת רימונים", מרשת ביחד
אביגיל אביני, נגה ורד, סיגל ארטן.

מאמרים
נוספים

צרו קשר

קביעת סיור

אנו שמחים להזמינכם לסיור באחד מבתי הרשת

לתיאום סיור השאירו פרטים

דילוג לתוכן