חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

072-395-3726

דברו איתנו

info@beyahad.co.il

כתבו לנו

קדימה | בני ברק | רמת גן

בקרו אותנו

P2220160

המלצות לתזונה בריאה ומאוזנת בגיל השלישי

תזונה בריאה ומצב תזונתי תקין חשובים לשמירה על הבריאות ולהתמודדות עם מחלות ובאוכלוסיית הקשישים גם לשימור התפקודים הפיזיים והקוגניטיביים.

חסרים תזונתיים, השמנה קיצונית ותת משקל מחלישים את מערכת החיסון, מעוררים מצב דלקתי, גורמים לתחלואה קשה וארוכה ומאריכים את תקופת ההחלמה והשיקום.צוות הדיאטניות של בית האבות  "עטרת רימונים" – רשת "ביחד" סוקרות את האתגרים התזונתיים של בני הגיל השלישי.

חסרים תזונתיים הם תוצאה של תזונה לקויה, הם אינם תמיד קשורים למשקל ולכן עלולים להופיע גם בקרב אנשים עם עודף משקל כמו אצל אנשים שסובלים מתת משקל.

אוכלוסיות שנמצאות בסיכון גבוה לתת תזונה או לחסרים תזונתיים הם אוכלוסיית הגיל השלישי, חולים במחלות כרוניות, חולים סיעודיים נטולי עצמאות באכילה, בעלי תפקודי אכילה ובליעה ירודים, וכן בקרב מתמודדים עם מחלות נפש, הנמצאים באי שקט ולעיתים מסרבים לאכול.

המלצות לתזונה בריאה ומאוזנת לבני הגיל השלישי
על מנת להימנע מחוסרים תזונתיים האופיינים לבני הגיל השלישי ולהפחית את הסיכון למחלות כרוניות, משרד הבריאות ממליץ על תזונה המבוססת על הדיאטה הים תיכונית. תזונה זו כוללת צריכה של מוצרים טבעיים ולא מעובדים, בעיקר מוצרים מהצומח כגון פירות וירקות, דגנים מלאים, קטניות – עדשים, שעועית וחומוס, אגוזים, טחינה, אבוקדו ושמן זית, וכמות קטנה של מזונות מהחי כגון מוצרי חלב, ביצים, דגים, עוף ומעט בשר אדום. 

צריכה לא מספקת של חלבון אצל בני הגיל השלישי גורמת לתפקוד ירוד של מערכת החיסון ומשך ריפוי ארוך יותר ממחלות ומפצעים. החלבונים דרושים לבנייה ולתיקון רקמות, ליצירת הורמונים, אנזימים ונוגדנים ולתפקודים נוספים בגוף. צריכת חלבון מספקת תשמר את מסת השריר החשובה מאוד לתפקוד היומיומי.מומלץ להמעיט במוצרי מזון מתועשים ומעובדים העתירים בשומן טראנס, נתרן וסוכר כגון: חטיפים מלוחים, ממתקים ודברי מאפה, אשר תורמים בקלוריות אך דלים ברכיבים תזונתיים בעלי ערך גבוה. השאירו אותם לאירועים מיוחדים, נסו לא לצרוך אותם על בסיס יומי. חשוב שהתפריט יהיה מאוזן ומורכב מארוחות קטנות המפוזרות במהלך היום ויכלול מזונות בעלי ערך תזונתי גבוה שיספקו את הכמויות המומלצות של ויטמינים, מינרלים, חלבונים, פחמימות ושומנים. 

לשם פעולת מעיים תקינה ואספקה סדירה של ויטמינים ומינרלים מומלץ לשלב בכל ארוחה מזונות עשירים בסיבים, כגון, דגנים מלאים, שיבולת שועל, פירות, ירקות וקטניות. אם יש קושי בעיכול פירות וירקות טריים מומלץ לאכול אותם מבושלים, בתנור או במרק, יחד עם הנוזלים של המרק. חשוב מאוד להקפיד על שתיה מספקת של נוזלים ולא להסתמך רק על תחושת הצמא, שלעיתים מתעתעת במיוחד בגילאים מבוגרים יותר. ההעדפה היא תמיד לשתיית מים על פני שתייה ממותקת או נוזלים המכילים קפאין.  חלק מהנוזלים מגיעים לגוף מהמזון כמו מרק ופירות וירקות בעלי תכולת מים גבוהה, ביניהם: אבטיח, תפוז, חסה ומלפפון. נסו לשים לכם תזכורות: שתיה של כוס מים בכל ארוחה (כולל ארוחת ביניים), שתיה לפי זמנים קבועים מראש, שימו טיימר בשעון או במכשיר הנייד, שתו מבקבוק מדוד שיסמן כמה כבר שתיתם וכמה עוד נשאר וכו'

פעילות גופנית- חשוב וכדאי להוסיף פעילות גופנית קבועה ובהתאם למגבלות הפיזיות והבטיחותיות של כל אדם. נמצא, כי פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לחלות במחלות לב, יתר לחץ דם, סוכרת, דיכאון, נפילות, נכות והשמנה, שבץ ואף סוגי סרטן מסוימים.  יש להימנע מישיבה ממושכת, לקום מידי שעה ולבצע מספר תרגילים לשחרור והמרצה, בהתאמה למצב הגופני ועל-פי המלצות מקצועיות.  

בריאות הפה- הקפידו על הגיינת הפה, טפלו בשיניים לא תקינות או בתותבות שאינן יושבות בצורה נוחה בפה. מצב שיניים רעוע משפיע על מרקם האכילה ובהתאם גם על צריכת מזון נאותה.

מצב הרוח- אם אתם חשים ירידה במצב הרוח ונטייה לדיכאון גשו לרופא ודווחו לו. הדבר משפיע באופן ישיר על צריכת מזון.

אכילה חברתית-  איכלו מידי פעם עם חברים ומשפחה לחיזוק הקשר. קשירת חווית האכילה עם הנאה וקשרים חברתיים יכולה להעלות את צריכת המזון בהשוואה לאכילה לבד בבית.

התייעצו עם דיאטנית\רופא לגבי הצורך בהשלמת חסרים תזונתיים כמו ויטמינים ומינרלים, חלבון וכו'

התנהלות תזונתית במוסדות דיור לגיל השלישי
אוכלוסיית הגיל השלישי העצמאית המתגוררת בקהילה צריכה להיות במעקב קבוע של צוות רפואי ומקצועי בקהילה. כאשר מדובר בדיירי מוסד, הצוות המקצועי אמון ומסור על מעקב הדוק אחר זיהוי דיירים הסיכון, העברה וניתוח המידע המתקבל ומתן מענה רב מקצועי צמוד. חלק בלתי נפרד מתפקידו של הצוות הינו יצירת דרכי עבודה ונהלים מותאמים לשימור מצב תזונתי וצריכת מזון תקינה  גם בשגרה וגם בתקופה בה נמצאו הדיירים בבידוד ובסגר, כפי שהיו מספר פעמים במהלך השנה האחרונה. 

הדיאטנית במוסד ממונה על הרכבת התפריט שיעמוד בנהלי משרד הבריאות, יהיה מגוון בטעמים, צבעים, מרקמים ויספק את כל אבות המזון שהדייר זקוק. מעבר לכך נעשות התאמות אישיות לצרכי הדייר ולהעדפות אישיות. בנוסף, כל דייר השוהה במוסד מקבל תמיכת מולטיויטמין ע"פ הוראות משרד הבריאות למניעת חסרים תזונתיים. במקרה הצורך ניתנות תמיכות תזונתיות נוספות באבקות ובשייקים ע"פ המלצת דיאטנית.

במוסד נערך מעקב חודשי אחר משקל, בדיקות מעבדה, תצפיות אכילה וכו' ובהתאם לנתונים נבנית תכנית התערבות תזונתית הנתפרת לכל דייר ודייר.יש לציין כי בשנים האחרונות בשל הנטייה לירידה בצריכת מזון בגיל השלישי מהסיבות שנזכרו לעיל במוסדות סיעודיים כבר לא קיימות דיאטות מגבילות כמו דיאטה דלת שומן, דיאטה דלת מלח וכו' במטרה לא לפגוע במצבם התזונתי ובאיכות חיי הדיירים.

קיים מעקב שוטף אחר בריאות הפה ומצב השיניים במטרה לספק איכות חיים לאכילת מזונות במרקם המתאים ביותר שיספק מקסימום הנאה ונוחות.צוות המטפלים הסיעודי זוכה להדרכות שוטפות להעלאת המודעות לאיתור דיירים בסיכון תזונתי ולטיפול הולם בכל הקשור להגשת האוכל, האכלה וכו'נטייה לירידה במצב הרוח או דכאון אופייניים בגיל השלישי ועלולים לגרום לירידה בצריכת מזון ואף להימנעות מוחלטת מאכילה במקרים קיצונים. צוות המוסד מאבחן את הבעיה ומטפל בהתאם במטרה למנוע הדרדרות כללית ותזונתית. קשר הדוק עם המשפחה- טלפונים וביקורים גם יכול לסייע רבות בעניין.כמו כן, חשוב לעמוד בקשר עם המשפחות ולספק להן המלצות לגבי מוצרי מזון שכדאי להביא מהבית לדיירים במוסד, מאכלים שיעוררו בהם ריחות, טעמים וזיכרונות נוסטלגים מצד אחד ומן הצד השני יעשירו ויגוונו את התפריט הניתן במוסד. 

לסיכום, הדיאטנית במוסד עובדת בסנכרון מלא עם שאר הצוותים המטפלים ובכך מספקת טיפול אידיאלי ורב מערכתי לשימור ושיפור מצבו התזונתי.
נכתב ע"י צוות הדיאטניות של בית האבות  "עטרת רימונים" – רשת "ביחד" ,  אביגיל אביני, נגה ורד, סיגל ארטן.

כתבות
נוספות

קביעת סיור

אנו שמחים להזמינכם לסיור באחד מבתי הרשת

לתיאום סיור השאירו פרטים

דילוג לתוכן