חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

072-395-3726

דברו איתנו

info@beyahad.co.il

כתבו לנו

קדימה | בני ברק | רמת גן

בקרו אותנו

WhatsApp Image 2023-12-25 at 14.48.34

ניהול ריבוי תרופות (Polypharmacy) ברשת "ביחד" – יציבות וטיפול מתקדם

רקע:

Polypharmacy הוא מצב בו יש שימוש בו-זמני של מעל 7 תרופות על ידי אדם. ריבוי תרופות הוא עניין נפוץ בקרב אוכלוסייה מבוגרתבכלל ובניהול דיירים קשישים בבתי אבות סיעודיים ובמרכזים גריאטריים בפרט, בעוד שלתרופות יש תפקיד מכריע בטיפול בבעיות בריאותיות שונות, האתגר טמון באיזון היתרונות של הטיפול עם הסיכונים הפוטנציאליים הקשורים לריבוי תרופות. מאמר זה בוחן את המורכבות של ניהול Polypharmacy במסגרות אלו, תוך הדגשת אסטרטגיות לטיפול מיטבי.

הבנת Polypharmacy

ריבוי תרופות הופך נפוץ יותר ככל שהאנשים מזדקנים, בשל הסבירות המוגברת של מצבים כרוניים מרובים אשר דורשים טיפול תרופתי. בישראל תוחלת החיים כל הזמן עול, לא במעט בזכות התפתחותה של תעשיית התרופות. בבתי אבות ובמרכזים גריאטריים, הדיירים נתקלים לעתים קרובות במגוון של בעיות בריאותיות, שכל אחת מהן דורשת תרופות ספציפיות. עם זאת, לעיתים נוצר מצב בו אחת או מספר תרופות שכל אחת מהן ניתנות עבור בעיה בריאותית ספציפית, מצד אחד מחזקות את ההשפעה של עצמן ובו זמנית, עלולות לבטל/להקטין השפעה של תרופה אחרת. ההשפעות המצטברות של מספר תרופות יכולות להוביל לתגובות שליליות של תרופות, עלייה בשיעורי האשפוז וירידה באיכות החיים.

אתגרים בניהול Polypharmacy:

1. סיכון מוגבר לתופעות לוואי: קשישים עשויים להיות רגישים יותר לתופעות לוואי ואינטראקציות תרופתיות, מה שמוביל לסיכון מוגבר למצבים לא רצויים כגון: נפילות, פגיעה קוגניטיבית ובעיות במערכת העיכול.

2. משטרי תרופות מורכבות: ניהול תרופות רבות עם מינונים ולוחות זמנים שונים יכול להיות מאתגר עבור המטפלים והן עבור הדיירים.

3. התמודדות עם שינויים במצבי בריאות: ככל שהדיירים מתקדמים בגיל, יתכן ויגדל מספר הבעיות הבריאותיות שלהם הדורשות התמודדות יעילה והסתגלות.

4. התאמת הייעוץ וההוראה: כל תרופה דורשת יעוץ והוראה ייחודית ולעיתים קרובות יש צורך בהתאמה מתמדת ושינויים לפי המצב הבריאותי.

אסטרטגיות לניהול יעיל של פוליפארמה:

1. סקירת תרופות והערכות קבועות:

– עריכת סקירות תרופות קבועות כדי לבחון את נחיצותה של כל תרופה.

– הערכת מצבו הבריאותי הכללי של הדייר ושינוי התרופות בהתאם.

2. שיתוף פעולה בין-תחומי:

– עידוד שיתוף פעולה בין רופאים, רוקחים, אחיות ואנשי מקצוע אחרים בתחום הבריאות כדי להבטיח טיפול מקיף ומותאם אישית, בהתאם למחקרים המתבצעים כל הזמן בעולם הרפואה. לפעמים התרופות או שיטות הטיפול שהיו מקובלים לפני מס' שנים, אינם בשימוש יותר.

– בדומה, אצלנו בעטרת רימונים מתקיימות ישיבות אחת ל-3 חודשים בין רוקחת אחראית לבין צוותים מטפלים במחלקות לשם איתור ומניעה ככל האפשר של תופעת ריבוי התרופות בקרב דיירינו.

3. הדרכת מטופל ומטפל:

– לספק הדרכה יסודית לדיירים ולמטפלים שלהם לגבי המטרה, תופעות הלוואי האפשריות ומתן נכון של כל תרופה.

4. שימוש בטכנולוגיה:

– הטמעת פתרונות טכנולוגיים, כגון רישומי בריאות אלקטרוניים ומערכות ניהול תרופות, להפחתת הסיכון לטעויות ולשיפור התקשורת.

5. תכניות טיפול אישיות:

– פיתוח תכניות טיפול מותאמות אישית המתחשבות בצרכים וההעדפות הייחודיות של כל דייר.

6. קדם התערבויות לא תרופתיות:

– בחינה מתמדת של התערבויות לא תרופתיות, כגון שינויים באורח החיים, בתזונה ובטיפול כחלופות או תוספות לתרופות.

לסיכום: ניהול Polypharmacy בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי בבתי אבות ובמרכזים גריאטריים הוא אתגר רב פנים הדורש גישה הוליסטית כוללנית ופרטנית. על ידי טיפוח שיתוף פעולה בין מקצועות הבריאות, אימוץ טכנולוגיה והדרכה, שימוש במידע עדכני והתאמת טיפול אישי ניתן לנווט בהצלחה במורכבות של ריבוי תרופות, לשפר את איכות הטיפול ולשפר את הרווחה הכללית של הדיירים.

מאמרים
נוספים

צרו קשר

קביעת סיור

אנו שמחים להזמינכם לסיור באחד מבתי הרשת

לתיאום סיור השאירו פרטים

דילוג לתוכן